Keciknye Dunia 2

Salam...

Al-kisah nye,

Berjalanlah aku dgn sorang sahabat dr puchong... Merentas negeri menziarah kengkawan dr Usim... Berdua ibarat kembara Sang Arjuna...

The vacation was spontaneous... Sebab kawan aku dr Puchong pun dtg mengejut...

So, kami sempat melawat 5 dari 6 pelajar Tahun 1 Usim yg berasal dari Terengganu...

Panjang ceritanye tapi aku ringkaskan...

Daripada 6 budak Usim tuh... 5 daripada mereka adalah anak2 kepada kawan2 ayah aku... ( Ulang 2 x )

Sebelum ni aku ingat sorang je... So, bile berbual2 ngan keluarga dyeorg... Baru la tahu status mereka yang sebenarnye... 

Kat fakulti tak pernah tahu la kan... Tapi bila berpeluang menziarah kawan2 sekali ngan keluarga... Berborak2... Minum petang, makan tengah hari, korek-mengorek... Baru la kita mengenali mereka yang sebenarnya... Friendly sebenarnye mereka nie... dan Bahawasanya Dunia ini sgt kecik..

Salah sorang drpd parent mereka dah pernah datang ke umah aku... Mase kenduri kendara tak lame dulu...
Tapi ironinya, aku ngan dye x pernah cakap pun kat Usim... Muahahaha... Lirik2 manja adalah sikit2...

So, bangga la tuh, Riak ke ??

Oh, tidak sama sekali... Tujuan aku bagitau bukan nak mencapub... Cumanya ramai yang tak tahu.... Ataupun ramai tak nak ambil tahu... 

Menghormati kawan2 kepada ibu bapa kita juga adalah salah satu tuntutan dalam Islam... ( Salah bagitau ) Bahkan walaupun ibubapa kita dah meninggal nanti... Kita masih perlu menjaga hubungan baik ini sebagaimana ketika ibu bapa kita masih idup... kerana perbuatan ini akan termasuk dalam "kategori berbakti kepada ibubapa kita sendiri"...

Tambahan pula bile kita dah kenal keluarga kawan2 kan... Segan la nanti nak buat2 perangai... Nanti heboh cerita... Sampai pulak kat ibubapa kita nanti...

Kawan2 kpd ibubapa kita kene hormat, apatah lagi saudara mara kan...

Tapi sekarang orang dah x pandang semua tuh... Kawan2 Fbook lagi bagus..... Lagi Sporting... LAgi Supportive... kononnye la... ( Contoh semata2 )

Sedara mara yang penat lelah datang dari jauh bertandang ke umah, entah dari planet mane x pernah jumpe2 pun sebelum nih kita buleh 'buat tak kisah' je... Berkurung dalam bilik... Anak daralah kononnya walaupun sbenarnye die tuh lelaki...

Lain la yang datang tuh sedara prempuan mcam Siti Nurhaliza... Huahuahua...

Akhir kalam...

Sayangi ibu bapa anda...
Hormati mereka...
Hormati saudara-mara mereka...
Hormati kawan2 mereka...
Hormati juga anak2 kepada kawan2 mereka...
Hormati juga kawan2 kita, jangan lupa...
Kecuali yang curi troli.. Ehem..

p/s : Terima kasih kepada semua yang sudi menerima kunjungan kami yang tak seberapa... Yang kadang2 macam mengganggu la pulak... This will be the first n the last... If we get the invitation card... Different story lah...

Salam...

400 KM = sakit tulang belakang..

7 comments:

TiRaH(^-^) said...

salam..wah!rmainy knl cikgu masri..hehe..biasela tu,klau cikgu2 ni,rmai y knl kn..bgosla..
mnerima dan mlyn tetamu dgn hti terbuka amat dituntut dlm islam kn..

GuGu said...

*kcuali yg curi troli..

huhu
btol2..boikot org curik troli!!~
huu~

eman_masri said...

@ tirah : betul tu, connection antare cg2 kuat...

@ gugu : Aku menanti2 episod kedua nih...

wafiy said...

seroo nak jd cikgu gak...haha

eman_masri said...

jadi dr glemer.. tapi xde org nak sape... uhuks, sedey...

GuGu said...

xde nyer episod kedua..haha

dA mS yUKi said...

gu,,ak juge menanti epsd curi troli...heheheh