Apo nak dikato ??

Salam...

Semua dah tahu kot pasal Konvoi Flotilla yang diserang Komando Israel...

Pagi tadi tengok kat Tv3... Yang part bestnye... Sukarelawan dengan beraninya memukul komando2 yang menyerbu kapal mereka dengan batang besi...

Cukup berani dengan mengetahui bahawa pihak Israel takde nak gune batang besi... Ada peluru berpandu dan peluru hidup je... So, dianggarkan 20 orang aktivis pro Palestin terkorban...

Tapi x tahu pulak dari negara ape mereka2 yang terkorban itu...

Bace ni...

Komen NATangyahu...

The controversial raid that prompted Netanyahu's return home occurred early Monday morning when Israeli soldiers stormed a Turkish-owned ship and became engaged in a confrontation.
Netanyahu said the soldiers were attacked and "had to defend themselves, defend their lives, or they would have been killed."
He said that Israel's policy is to allow humanitarian shipments into Gaza. But his country is always on watch for dangerous materials that could harm Israeli citizens.
"What we want to prevent coming into Gaza are rockets, missiles, explosives and war materials that could be used to attack our civilians," he said in Ottawa.
"This is an ongoing policy and it is the one that guided our actions yesterday."
He said his government regrets the loss of life that resulted from the raid.
Netanyahu said his country "has no quarrel with the people of Gaza."
"We do have a conflict with the terrorist regime of Hamas, supported by Iran."

So, kalau budak2 tadika bace nih... Mereka mungkin percaye...

Then, kalau kita orang dewasa bace nih... Percaye... Bangang la jawabnye...

Respons antarabangsa :

Ayah angkat Israel US.

31 Mei – Rumah Putih menyampaikan rasa “sangat kecewa” atas kehilangan nyawa dan kecederaan terhadap aktivis konvoi Flotilla setelah Israel menyerang konvoi tersebut di perairan antarabangsa yang membawa bantuan ke Gaza, sehingga menyebabkan kematian.
Amerika Syarikat sangat menyesali sehingga hilangnya nyawa dan kecederaan yang dihadapi, dan saat ini kami berusaha untuk memahami situasi sekitar tragedi ini,” kata juru bicara Rumah Putih, William Burton.

Pertubuhan Bangsa BAngang...

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon mengarahkan penyiasatan penuh dan merasa terkejut atas tindakan Israel menyerbu dan membunuh aktivis konvoi tersebut.
“Sangat penting untuk kita adakan kajian penuh bagi menentukan dengan tepat bagaimana pertumpahan darah boleh berlaku. Saya percaya Israel perlu memberikan penjelasan lengkap,” katanya dalam sidang akhbar di ibu negara Uganda Kampala.
PBB mengutuk keganasan terhadap orang awam di perairan antarabangsa.

Perancis menjadi Negara Eropah pertama yang memberi respon terhadap kejadian tersebut. Menteri Luar Negeri Perancis,  Bernard Kouchner mengatakan beliau “sangat terkejut”.
Ramai aktivis yang berada di atas kapal-kapal bantuan tersebut adalah warganegara Eropah dan penganalisis telah menjangkakan respon diplomatik yang amat keras dari Kesatuan Eropah dan negara-negara anggotanya terhadap Israel. Kesatuan Eropah menuntut kajian sepenuhnya di buat.

Jerman juga menyatakan kejutannya dengan tindakan Israel. Jerman adalah salah satu sekutu paling setia Israel, mempersoalkan apakah tindakan yang diambil oleh pasukan komando Israel bersikap profesional.

Kementerian luar negeri Greek dalam kenyataan rasminya hari ini mengatakan, mereka sudah memanggil Duta Besar Israel dan menuntut laporan “segera” laporan atas nasib sekitar 30 warga Greek yang ikut serta dalam rombongan kemanusiaan itu.
Sementara itu, Kementerian Pertahanan Greek memutuskan untuk menarik diri dari latihan ketenteraan bersama dengan Israel sebagai bentuk protes atas serangan Israel terhadap konvoi tersebut.

Malaysia...

Dr M dah marah... Najib pun kutuk..

Kesudahannya... Ade effect ke ??

My point of view...

TAkziah kepada semua yang terkorban... Kepada yang beragama Islam... Mungkin itulah syahid, bonus yang didamba2kan selalu... Dan orang2 yang syahid itu tinggi martabatnya di sisi Allah Swt.

Melihat kepada respons daripada Rumah Putih... Mereka sungguh menyesali... Terkejut... Bagi aku... bukan kerana kematian orang awam di kapal itu... Tapi menyesal kenapalah Komando2 Israel x bunuh semua atas kapal tuh... Senang cerita... Buatkan semua kapal itu lenyap... Pastu esok boleh cakap... Kapal bantuan dilanda topan...

Korang 'kecewa' pun... Ade aku kisah...

Untuk PBB : Yehaa !! Siasatan... Ok... Berpuluh tahun baru selesai... Then, Israel memang bersalah... Netanyahu akan didakwa atas jenayah Kemanusiaan... Tapi, US bangun, " I Object !!! ".
Semua diam je, ada pula wakil PBB  yang menyanyi blues Apo nok dikato...

Satu perkara yang aku tak berapa suka dalam hal nie... dalam Tv3... dyeorg asyik cakap... " Ini bukan berkaitan hal AGAMA... hal Kemanusiaan lah kononnya... ". Sejak bila pula mereka bertuhankan Kemanusiaan... Opss... Sememangnya mereka begitu... Lupa pulak...

Tapi percayalah... Reaksi ganas kaum Israel terhadap kapal konvoi pelbagai bangsa, negara dan agama menunjukkan... Bahawa mereka taat dan patuh pada arahan Kitab2 suci Zionis mereka itu.. Yang sudah diubah2 merngikut hawa nafsu...

So, ini hal berkenaan agamalah ye ??

Of course, orang Islam lagi kena yakin dan serba tahu... Memang hal ini berkenaan agama.. Membantu saudara2 se Islam tak kira ceruk mana pun....

Mentang2 la Eropah cakap pasal kemanusiaan.. Kita pun mcam lembu dicucuk idun... Ikut je... Tak ke 'bebal' namenye itu... ok2... kasar... 'Jahil' namanya itu...

Orang yahudi percaya bahawa mereka boleh melakukan ape sahaja... Memusnahkan ape sahaja yang menghalang mereka... Asalkan bangsa yahudi jadi no 1 di dunia... 1Israel la katakan... ( hye, mcam pernah ku dgr... tapi dimana ye ?? )

Mereka dibenarkan bahkan dapat 'pahala free'... Kene memusnahkan penentang2 bangsa yahudi... Tak kira la Islam ke... Buddha ke... Hindu ke... Kristian ke... Kalau tak bunuh, namanye x taat.. X taat, msuk 'neraka Israel'...

Habis tuh ?? Kenapa orang Islam je berperang dgn Israel... Negara lain okey je... Menjadi sekutu2 rapat pulak tuh...

Erk, I couldn't afford to answer this damn hard question...

Maybe becoz of geography... Baitul Muqaddis tuh terletak di Palestin... Negara Orang Islam... Jadi berperang la orang Islam... Walau bagaimanapun... telah termaktub dalam al-Quran bahawasanya orang yahudi memang akan memusuhi orang Islam x kisah dekat atau jauh... Hingga Hari Kiamat... 

Kalau la orang cina duk tepi Israel... Memang kene rembat jugak la orang cina tuh... Sebab agama yahudi buatan memang dah beri greenlight seluas-luasnya utk penganutnye membunuh sesuka hati... Merosak.. Mengkhianat... Mengurung... Menyeksa... As you wish kate org putih... Dengan syarat Israel jadi no 1... 
Eii, agama ke tuh ?? Macam gerakan pengganas je... Hanya orang bodo iktiraf Israel negara yang sah...

Segala peristiwa yang terjadi... Konflik PAlestin-Israel... Mereka menyembelih... Guna bom Phosforus... Tembak bapak depan anak... Bunuh Syeikh Ahmad Yassin As-Syahid yang berkerusi roda dengan peluru berpandu dari Helikopter moden Apache... dan yang kita dapat berita semalam dyeorg serang orang awam x bersenjata dengan peluru berpandu... hantar Komando2 pulak tuh... bukan polis anti rusuhan.

Dunia kutuk la segala ape care pun... 
Israel : Self-defense. 
US : Owh, okey then.
PBB : You are liar.. Guilty...
US : I object !!
PBB : Owh, okey then.
Ban ki-moon : Apo nak dikato... LAlala...

Hurm... So, ape pendirian kita terhadap hal ini... Tepuk dada tanya Iman... Sebab hal ini memang berkait rapat dengan agama... Don't believe ? Believe it... Carilah mane2 ayat dalam Al-Quran...

Boikot ??? Ade yang cakap ok je beli brgn nie ?? I no komen... Kalau ikut fatwa boleh, kalau ikut Taqwa ??? Fuh, panas2.. x leh jawab bai...

Businessman dari Israel hari tuh, aku ade bace berita... Bila penduduk Palestin memboikot brgn Israel.. dyeorg cuak jugak... dyeorg cakap... Business is business... janganla libatkan hal politik nak boikot... maknanya dyeorg takut.
Sejauh mana kebenaran berita ini... Hanya Allah swt yang MAha Mengetahui.

Silap salah harap maafkan... wassalam...

6 comments:

wafiy said...

ermn...tu la
k`jaan sibuk lg bg tender kat APKO...syarikat Israel,RM 70 juta...
dah r pakai duit rakyat..
pastu duit tu guna tuk bunuh sedara kita kat palestin...macam r mesia x de pakar komputer nk wat data keselamatannn...

pandai duk kutuk Israel..tp perlaksanaannyer....hurmnn

Tasniim AHY said...

Agree!!! nothing is human about israel. Haiwan pon kalah. Self-defense mmg response yg paling lame, cliche and totally out of question. Dgn pics and vids, terang-terangan hav proven otherwise.

TiRaH(^-^) said...

obama ckp,sedih...padahal dlm hti,heppy!!walaupun semua org kutuk perbuatan israel,ape y pling pnting bg sy,doa..mulut sedap mengutuk,ok!!..bak kate PM,'saya mgutuk skeras-kerasny tindakan israel'!!
tp br2 ni,kt nilai,br wat kilang coca cola..huhu.kutuk sahaje..
kutukan biarla dsertai dgn amalan(solat hjt + doa)..

eman_masri said...

@Wafiy : 1 Malaysia ???

@Tasniim : Israel's policy-Shoot first, ask later...

@ tirah : betul, Wonders of Nilai ade 3- USIM, Nilai 3, terkini Coca-cola...

Anonymous said...

hmm.. nape konvoi tu xbwk senjata ek?? dh tau israel mmg akan serang cane2 pun bwkla senjata untk perthnkn diri.. adehh..

sume org kutuk2 israel.. but then.. ape2 pun xbuat.. setakat ckp kutuk je.. xguna~~ xmnjejaskn israel pun.. dieorg kesah ape org kutuk die.. dh mmg die rs hepi je bunuh2 org sume tu.. xrs brslh lgsung!

eman_masri said...

betul...

tu namenye kapal bantuan... bawak senjata jadilah kapal perang...

Dyeorg x expect mcm tuh kot... Tu la air tenang jgn disngka tiada buaya...