Aku nak balik 30 sen aku !!













Salam... 


Ni ape berkira sangat pasal 30 sen nie ??

Ok2... dengar cerita nie dulu...

Al-kisah... ada la sorang mamat nie kan... naik bas la kan.... Dye nak pi ke suatu tempat nie.... Dalam bas tuh, dye duk single seat... Tepinye ade awek cun sorang... Fuh, bleh cair la... tapi itu tak penting... yang penting sekarang...
Dalam perjalanan dengan bas tuh, tiba2 timbul perasaan aneh dan pelik dlm diri mamat tuh... Adakah disebabkan oleh si gadis di tepinye ituh ?? Oh, tidak sama sekali... 

Rupa2 nya dye sedang berdepan dgn Nature Call....
Oh, patutla raser pelik.... 

So, si mamat itu menunggu2... bila la bas tuh nak berhenti... Hajat yang baik tak boleh tangguh2... Bahana yang besar pula akan menanti... Nak tidur pun serba salah... serba x kena dibuatnya....

Then, akhirnya bas tu pun berhenti la... lalu segera mamat itu keluar dari bas... selepas meminta keizinan pemandu bas... Wah, agak sopan si mamat itu... Yelah kan, budi bahasa budaya kita...

Si mamat tadi ternampak satu port yang cantik, baru... Baekkk punya... Lalu segera dye menuju ke arah port itu... 

Sebelum masuk ke port itu... dye kene membayar 30 sen di kaunter... " Oh, ade orang jage rupenye. Mesti bersih dan selesa la port nih ". Si mamat itu bermonolog dlm hatinya...
Namun, setelah memasuki port itu... Tiba2 dye berase bimbang pula.... Aik, tadi nak melepas hajat... Kena la cepat2... driver bas dh tunggu tuh....

Rupa2 nya, apa yang membimbangkan si mamat tadi ialah kondisi port itu... Walaupun nampak baru di luar, siap ade Jaga... di dalam nya ibarat retak menanti belah... 

Si mamat tadi mencuba segala jenis paip yang ada dlm port itu... Wah, sungguh kuciwa dibuatnya... Air menitis ibarat air kencing tikus... Teramat slow sekali.... tapi ade air dlm baldi... Air yang tenang jgn disangka tiada serangga... Air dalam baldi tadi pun dipenuhi dengan serangga... Frust bertambah, tekanan meluap...

Mahu saja si mamat itu keluar dr port.. dan menahan hajatnya... Namun, apakan daya dia hanyalah seorang manusia biasa yang mempunyai hajat... Dia berserah kpd takdir dan tetap menggunakan port itu... Air serangga pun air serangga lah... Setakat ilmunya, air itu masih mutlak ????? Erk, ditambah dengan keadaan darurat.... ye... dhorurat...

Dimudahkan cerita, akhirnya hajatnye pun terlaksana, hatinya pulang dengan raser selesa... 

Dalam hatinya berkira2... Adakah patut dye mengclaim balik 30 sen yang diberi tadi... Ah, servis yang buruk sekali... 

Tapi, dye tak sempat buat begitu... masa pantas berlalu, dan dye perlu segera pualng ke bas... nanti bising pula si driver bas... dan jatuh pula standard nye di mata si gadis cun di tepinya tadi... Ye la kan... Takkan bergoyang pokok kalau takde angin kan... 

Lalu naiklah si mamat tadi ke dlm bas... Dengan mengkontrol marah dan cuba memutikkan senyuman di bibirnya... 

Kembalilah keadaan seperti biase... Si mamat tadi ini tidurlah dlm perjalanan yang seterusnya... Bermimpi tentang port tadi ??? Oh, tidak sama sekali... Langsung tidak bermimpi sebenarnya... Lebih baik begitu...

Sekian lah saje ceritera nye... So, do you think that he actually need to claim that 30 sen back... As a lesson to that man guarding the port... Whatever... Another story that had now become history...

p/s : Jangan lupe doa lepas keluar tandas... 

salam...

4 comments:

Tasniim AHY said...

alaa, sedekah jer 30 sen tuh. Wat amal jariah. hak3

eman_masri said...

Now, i dont mind that there are ports with Rm1-5 per entrance... For pleasure... why not...

diJat said...

mslhnyer...emang...jge mate ckit..
aish..asek mention awek cun..
xpela...normal feeling..
dimaafkan la..
ok pe ko dpt port 2..at least ade experience..pasal 30sen 2..erm..klo kt r..ntahla..x kesah sgt sbb ko melabur gk kan..
tp kt smpi skg x puas ati klo byr gov.tax..ntahla..xtao npe..

eman_masri said...

Wee~~, cukai krjaan buleh dikurgkan... dgn bayar zakat... Tapi nasib baik saham aku kecik je hr tuh... Kalau saham besar, lagi giler nak melabur situ... Menempah maut namenye...

awek cun tuh is a make-up story... Kasi hangat sikit... Tu pun nk marah... Is should be Port n mamat story only...