Ke-bruce wayne-nan

Salam.

Sape ade tengok ni ?


 The dark knight rises


Terkesan dengan 10-15 minit terakhir cerita dongeng lakonan Batman nih. 
 * Nak faham cerita kene tengok Batman 3 juga.

Erti hidup pada memberi ? Biarpun diri terluka ? Macam lilin dibakar untuk menerangi orang lain jua. ( Memang Batman tak mengecewakan dari segi pembawaan nilai moral dan kemanusiaan dalam kehidupan sehari-hari - bahagian censored skip lah tapi)

Hanya orang yang berhati besar yang mampu buat nih. Dan orang yang ada kacamata akhirat. Sebab semua benda dia pandang sebagai bekal, dunia demi akhirat, bukan dunia demi dunia. 
Sebab dia tahu, akhirnya dia akan diberi ganjaran jua, biar tidak di dunia pasti di akhirat, jika benar dan betul caranya. Serta tulus dan suci niatnya dalam mencari redha Rabb Tuhannya.

Currently in Tampin. Sibuk juga walaupun katanya holiday. Alhamdulillah sudah selesai data collection di FELDA Sungai Kelamah. 

Seronok masuk kampung, memang kenyang tak payah cari restoran bila tuan rumah sediakan air, dan pihak JKK pula berhempas pulas menyediakan makan tengah hari untuk kami. Win-win situation. 

Cumanya, kalau dapat buat pemeriksaan kesihatan percuma dari rumah ke rumah sambil kumpul data kaji selidik tu, mesti lagi seronok. Ala, dah ade HID. Sehari je kot. 
Takpun keliling rumah cari Aedes dan educate orang kampung tentang Denggi. Lagi bermanfaat. Boleh aplikasi ilmu yang diperoleh di Unit Vektor PKD Tampin.
Ni duk tanya je soklan tuh, dry la jugak rasenye. Haih...... Mesti orang kampung pun suka... huhu.
 Mr -lupa namanya- ni cakap nak jumpa TGNA. 
Tulah kan, non muslim pun respect ulama, kita yang perasan bagus ni 
duk mengutuk orang hipokrit segala. Malu malu.


Sekarang dalam masa persedian untuk Karnival Kesihatan, dan aku in charge bahagian cari dana sponsor. Memang fail, takde bakat dalam bab ni. Buat ape yang termampu jelah. Orang belah sini push, orang belah sana push. Grrr. Tapi ada juga yang sudi menolong. Alhamdulillah. JZKK.
Kemudian kena bagi ceramah kesihatan pulak tu. Entah apa nak diberitahu entah. 

Whatever it is, hidup mesti diteruskan. Erti hidup pada memberi kan. Kadang kadang rasa sibuk, rasa terbeban kerja berbanding orang lain, timbul persoalan, kenapalah asyik aku je kan ?
Tapi from the bright side, kita lagi terbuka peluang untuk buat amal jariah sendiri. Orang lain yang taknak ambil tanggungjawab, merekalah yang rugi. 

Satu lagi masalah, riak dan rasa tak ikhlas. HUh.... macam mana nak elak ye ?
Perasan bagus dari orang ? Ataupun rasa orang tu tak cukup bagus ? Tu masalah internal. Sendiri mau ingat lah. Perasaan yang tak elok ni, akan membuatkan jiwa tak tenang. Cepat cepatlah buang. 

Di dunia ni, ada banyak benda yang berpasangan.
 
Kadang kadang, kita diberi ujian sakit, untuk akhirnya kita menghargai nikmat kesihatan yang kita peroleh ~ pakcik yang tak pernah masuk hospital. 

Kadang kadang kita sibuk, untuk kita menghargai dan sedar bahawa nikmat lapang tu sepatutnya dihabiskan pada benda-benda berfaedah. 

Kadang kadang kita direject dan ditohmah, untuk kita menyelami perasaan gembira bila diterima dan dihargai. 
Lagipun, kita tak boleh nak buat semua orang suka kita, even kita pun tak suka semua orang ~ HZ.
Berani ke kita untuk mengatakan, saya single dan saya ok. Sebab saya sedang menikmati waktu bujang saya dengan cara yang sepatut dan sebetulnya.
Daripada ber'couple', kemudian menyalahkan takdir atas segalanya ????
( Ape ke hal aku masuk bab nih ? weeeeee....~)
Mode : RED Light will turn to GREEN light, time will decide. Eh, for the RIGHT price, kita akan FIGHT !!! Wuarghhh.... :p

Ok serius2. Back to business.
Kadang kadang kita ditimpa perasaan takut, untuk kita nilai balik diri kita, ketakutan mutlak kita yang sebenar adalah kepada siapa ? Kepada Hantu malam jumaat/pemerintah zalim/Aes ? 

Kadang kadang juga kita rasa jalan begitu sempit dan susah untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Untuk menyedarkan kita bahawa yang memudahkan jalan hidup kita sebenarnya bukan sekadar usaha dan ikhtiar diri, tetapi juga tahap kebergantungan mutlak kita kepada Pemilik Alam Semesta jua.
Dengan cara sedemikian, sepatutnya kita semakin faham dan hadam nilai SYUKUR itu.

Hari tu masuk felda ada interview orang kampung, duduk sekali mereka pun sempat berkongsi cerita, barulah kita sedar, betapa sepatutnya kita rasa syukur. Ramai lagi yang lagi susah dari kita, ditinggal suami anaknya penagih, tapi ibrahnya anak mula berubah hati cuba untuk berhenti dadah. 
Musim banjir, ade penoreh tak dapat turun ladang, banjir. Terpaksa menumpang rumah bapa untuk sesuap nasi. Kesian kan. 
Saje aku bagitau ni sebab sekarang dah hujung sem, dompet pun dah kering kan semua.

This is week is going to be a long one for me. Doakan saya. Oh duit. Masuklah kamu ke dalam tabung. Hadoinya-pun-nak-resit-pulak-lah-segala-dah-kedekut-tu-kedekut-lah ... Grrrr. Kan jahat mulut dah tu. 

4 comments:

fatin said...

perlukan sponsor lg ke?

aiman_masri said...

Ade nak bagi ke ? Kiteorang tak menolak pun.

fatin said...

by the time nk bg da start HID..kalo ksempitan,bleh je aku tyekn..

aiman_masri said...

Kiteorang tak tolak rezki. Ikut la bila2 pun. Kami terima dgn hati terbuka.