Hanya Tuhan Yang Tahu

Salam.

Pesanan penaja : When I write, never cross my mind to demotivate those who read, but to share morales and inspirations as much as I could, so that we can preceive problems and conflicts in better perspectives, and later we could deal and manage them more wisely than before. Jika ada tulisan yang melanggar etika di atas, dengan sendirinya post itu tertolak. Cewaaahhh. :)

Okay, back to business.

Welcome new semester, new posting.

Welcome back to hospital. Oooooo, i really miss Tampinnnn...
Heard that VC suggest that we use the new Hospital Tampin as USIM teaching hospital, looking forward to it.

Obstetrics = Mothers and babies = dealing with two lives = bloody bloody business. Rasa sedikit khayal bila tengok darah yang begitu banyak. 14 babies to go. May Allah ease.

Miracles, miracles and miracles. SubnaAllah. Bijaknya ciptaan Tuhan, betapa kerdilnya kita sebagai hamba-Nya.

Daripada permulaan kitaran haid itu sendiri, kemudian proses penyatuan telur dan sperma, proses mengandung dan kelahiran anak yang disertai tangisan. Dipenuhi keajaiban yang diatur indah sungguh. Jelas sekali yang si Tukang Pengatur tu bukan calang calang, bukan terjadi sekadar randomization. SubnaAllah wa Tabarakallah.

The best part is the emotional part that never can be fully explained by facts.
Perasaan berdebar-debar dan kesakitan si ibu, kegelisahan si bapa, dan kegembiraan kedua-duanya bila si cahaya mata yang ditunggu-tunggu dilahirkan. Cukup menyentuh perasaan jiwa manusia.

When I first saw and heard a father sedang azan his child, tiba-tiba datang rasa sebak. Bukanlah tak jantan tapi saya pun punya perasaan yang normal. Dan tengok dia senyum hingga ke telinga dan nampak begitu berterima kasih pada kita, padahal tak buat apa pun sekadar monitor isterinya sahaja, terasa lagi perlunya kita pada SYUKUR pada Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang yang dah beri kita kehidupan dan macam-macam.

Tapi petang tadi, ada suatu kes yang lagi menyentap perasaan. 

Kes janin tak cukup bulan, dan dah meninggal dalam kandungan. Si ibu ditempatkan di wad Antenatal hingga janin itu keluar sendiri. Hanya Tuhan yang tahu. Sambil jasad janin itu keluar, si ibu menangisi pemergian anaknya. Oh God, forgive me over what I have sinned !!!
Begitu besar ujian si ibu, dan aku rasa sangat bersalah sebab menghadirkan diri menyaksikan situasi itu.
Semoga Allah menggantikan dengan yang lebih baik buat beliau, dan ujian seberat ini sebagai kaffarah buat beliau dan ahli keluarga.
Dan sungguh, hanya Allah lah yang sebaik baik Pemberi Balas.

Tabik hormat kepada semua wanita berstatus ibu dan bakal ibu , semoga sentiasa berada di bawah lindungan dan rahmat-Nya.

# Esok akan ada teaching round dengan Prof Nik Nasri, looking forward to it. Bersiap siaga untuk kelas yang baik. Doakan kami baik baik sahaja.


2 comments:

TasniimAHY said...

slmt mnymbut insan2 baru ke dunia! hehe.

fatin said...

all the best in o&g posting!!doakan kami jugak...=)