...Hari Yang Bahagia...

Assalamualaikum pembuka bicara...

Al-kisah pada hari ini, 14 Oktober 2009, penuh kejutan dan kebahagiaan...

Ai, bunyi laen mcm je... bak kate orang... semalam itu sejarah, esok penuh kejutan dan tanda tanya... expect the unexpected spt kate org kg I... he3...

Islam menggalakkan umatnya untuk berpagi2 dlm kehidupan seharian... maksudnye, bangun awal2 untuk mempersiapkan diri menghadapi hari yang baru...
Insya-Allah murah rezeki dan segar tubuh badan...

Diringkaskan cerita, hari ni kiteorg baru dapat bayaran biasiswa JPA...
2 bulan setia kami menunggu... akhirnya tiba juga... Alhamdulillah... syukur... masyuk jugak la...


Mcm2 perkara budak2 ni nk buat... Yang paling panas, masing2 berura-ura utk kahwin awal... Tahun 3 katenye... ape2 je lah... Aiman x kisah... ini menunjukkan sifat kami masih normal... (bukan gatal ye).... mengikut fitrah semula jadi manusia... Dah jadi trend baru, pelajar2 berkahwin muda, mengelak fitnah katenye... Alhamdulillah, ade kesedaran....

BUT, i got the other news from my sister about my mom... the good and the bad ones...

The bad is she involved in an accident with the BUFFALO in my village... in the early morning today... the car, orange Gen 2 crashed, the Buffalo lost his life in that tragic accident... until now, no one has claimed as the owner of the buffalo...


The good is, she managed to escape that accident with no harm... but with little trauma I think... but she just sounds fine although the car was badly wrecked, after hit the buffalo, then she hit the big water pipe besides the road...


Alhamdulillah, it was a miracle that my mother is safe because the car did not have the air bag safety system... Thank God...
I am so relieved to hear her voice again...


Biasanya,
kesedihan akan segera dikaitkan dengan belas ihsan dan pengharapan....


tapi, kegembiraan pula seringkali disalah tafsir dengan kebebasan... jauh sekali daripada nilai2 kesyukuran yang seharusnya diamalkan...


Maksudnye, apabila kita sedih, kita segera mencari pertolongan Allah swt, tapi kalau kita dah senang, banyak harta, sihat wal afiat... kita mudah lupa... kita mula ingat dunia ini... "Ana yang punya !! "... Berfoya2 di sini sana... nk ucap syukur pun terlupa.... Ish3...


Adakah kita tergolong dlm golongan org yang mudah lupa... ?? Atau hamba yang sentiasa merendah diri dan menghargai nikmat2 kurniaan Allah swt dengan sebaik2nya... ??


Fikir2 kan lah....


Yang baik itu drpd Allah swt,
Yang buruk itu kelemahan sy sendiri...

SALAM.... thank for lending ur ears...

2 comments:

ifwah said...

bahagia btol nih..sapa k.wah pon rs kebahagiaan itu..hihi. bleh la banje kn? kn?hihi.

~eman_masri~ said...

yela2...