Sejarah Azan... Suara di Bumi... Bergema di Semesta...




Azan 5 kali sehari..
. kadang2 7 kali sehari... ini termasuk sejam awal seblum Subuh... dan juga azan kedua ketika solat Jumaat.... sejarahnya bermula pada tahun 1 Hijrah di Madinah....

TAPi... kite tau tak sebenarnye... mcm mane sejarah azan ini disyariatkan.... tentu ada suara2 sumbang mengatakan : " Hoi ! Darjah 4 aku dh dgr psl ni lah... kisah lama jgn diulang, ah bosaaaan "

Memang la bosan, jom la preview balik.... tengok korang betul2 ingat ke tak...


Info mengenai azan ini diambil dr majalah Solusi : Isu no. 11...

Asal usul azan telah diambil drpd sumber al-Bukhari dan Muslim, daripada riwayat Abdullah bin Umar r.a....

Diringkaskan cerita, pada suatu hari, orang2 Islam telah berkumpul bg membincangkan bagaimana untuk menyeru umat Islam apabila tiba waktu sembahyang....

Beberapa cadangan telah dibuat :
1. Membunyikan loceng sepertimana orang Nasrani.
2. Meniup trompet seperti dilakukan oeh orang Yahudi.
3. Mengibarkan bendera sebagai tanda masuk waktu solat.
4. Menyalakan api di atas puncak bukit.

Walau bagaimana pun, semua cadangan ini telah ditolak... lalu Saidina Umar al-Khattab mencadangkan agar teriakan " Telah datang waktu solat " dilaungkan....

cadangan ini diterima tetapi diubah oleh Rasullulah s.a.w dengan laungan " Assolatu Ja'miah " yang bermaksud " marilah bersolat berjemaah "...



Manakala, sebuah hadis lain yang diriwayatkan Abu Daud drpd Abdullah bin Zaid r.a.

bhw beliau telah bermimpi...
berjumpa dengan seorg lelaki yg membawa 'naqush' ( loceng )...

terjadi lah dialog antara keduanya :

Abdullah bin Zaid r.a : Wahai hamba Allah ! Adakah kamu sedia menjual 'naqush' itu ??

Pembawa loceng : Apa yg ingin kamu buat dgnnya ??

Abdullah bin Zaid r.a : Kami ingin menggunakannya untuk menyeru kepada Solat....

Pembawa loceng : Mahukah kamu, aku tunjukkan yang lebih baik drpd itu ?? ( selain menggunakan loceng )

Abdullah bin Zaid r.a : Ya.
Pembawa loceng : Kumandangkanlah olehmu " ALLAHU AKBAR... ALLAHU AKBAR...( hingga akhir azan)...

lalu mimpi ajaib ini telah diberitahu kepada Rasullulah s.a.w.
Sabda Baginda ..." Sesungguhnya mimpi kamu itu benar "...

Abdullah bin Zaid r.a. telah diminta oleh Baginda s.a.w. untuk mengajarkan azan kpd Bilal kerana suara Bilal yang lebih bagus dan tinggi drpd nya.

Apabila azan pertama dikumandangkan oleh Bilal, segera datang Saidina Umar al-Khattab menyatakan kpd Rasulullah s.a.w bhw beliau turut bermimpi perkara yang sama sebagaimana Abdullah bin Zaid r.a...

Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda, " Segala puji bagi Allah ".

Walaupun azan disyariatkan hasil drpd mimpi Abdullah bin Zaid r.a dan juga Saidina Umar al-Khattab... Azan BUKANLAh ciptaan manusia atau cadangan manusia... bahkan azan merupakan wahyu drpd Allah s.w.t....

Azan juga membuatkan syaitan2 lari bertempiaran apabila mendengar seruan azan ini..... eh, kenapa syaitan lari tyme azan ??? tyme solat diorg selambe badak je kaco kite... tyme mengaji apatah lagi... tyme azan diorg terpaksa lari ???? hurm... musykil2...

APE RAHSIANYE EK ??? korek sendirik... hi3... naik lemak r sume nk kene suap....

Wallahua'alam...
yang baik itu drpd Allah s.w.t...
yang buruk itu drpd ana sendiri...





2 comments:

zT said...

setan lari sbb panas.tgk dlm mgazine asuh =p

~eman_masri~ said...

no3... not correct answer... try again... next...