...I'm in love with Physio...

Salam...

Al-kisah...

Di sebuah benua yang jauh... Adelah seorang pemuda ini... diberikan nama Gay (happy), bukan nama sebenar...

Dia berumur 25-an, dan mula mencari2 jodoh... 'MRS. RIGHT' la katakan... kerana dia bimbang dia sorang saja yang masih x laku2... Bak lagu Wali band - Cari jodoh...

Then, jeng3... Dia bertemu dengan seorang gadis yang ayu... Cantik... Pemalu... Mereka bertemu mata buat kali pertama di stesen bas Pudu... Ketika ingin baik kampung... Lalu, mereka berdua saling berbalas2 surat dan mesej... Chatting di YM dan juga FB apabila berkesempatan... Si gadis juga sedang mencari jejaka idaman nya... Timing yang tepat sekali...

Namun, hubungan mereka berdua tak kekal lama... Kerana si pemuda MENYEDARI dan tak suka... bahawa si gadis itu suka mekap lama2 sebelum dating... Membuatkannya menunggu lama sebelum bertemu... Si gadis itu juga suka meminta daripada si pemuda untuk topup... Kerana si pemuda itu seorang *penjual topup... Tapi, TAK pernah si gadis itu membayarnya... Maybe, betullah keputusan si pemuda itu...

Then, after a couple of months... Si pemuda bertemu pula dengan seorang pramugari... yang bertudung litup ( Ade ke ?? )... Of courselah si gadis itu cantik dan bersopan santun... Namun, setelah diamati, ternyata si pramugari itu banyak kelemahan...
Si gadis itu suka pakai minyak wangi yang mahal... terlalu wangi... hinggakan menarik minat jejaka2 lain... Pramugara2 dan pilot2 lain yang masih bujang... Si gadis itu juga suka bersiar2... Hingga habis minyak kereta si pemuda sekali outing... Maklumlah, si pemuda itu punya kereta Ferrari... Walaupun pendapatannya yang x seberapa, hanyalah sebagai penjual topup... After that, the couple breaks up... Si gadis cuba memujuk, berjanji akan mengubah perangai apabila sudah kahwin... Namun, si pemuda tegas memutuskan hubungan mereka...
Maybe, tepatlah keputusan si pemuda itu...

Last but not least, akhirnya... Si pemuda berjumpa dengan seorang gadis yang manis... baik budinya... Lembut percakapannya... Aduh, cairlah sang pemuda dibuatnya... tambahan pula, kali ini... tiada problem tentang gadis ini...
Dia seorang yang bersederhana dalam mekap, tak pakai minyak wangi... deodrent je kot... Dia bayar topup... dan dia suka bersiar dengan menaiki bas sahaja...

Si pemuda merasakan, inilah pilihan hatinya yang paling tepat... Mrs. Right baginya tanpa ada ragu2 lagi...

Lalu, dia segera bertindak melamar si gadis cantik rupawan itu....


N
A
M
U
N

Si gadis itu menolak lamarannya... Kata gadis itu " I don't think that you're my Mr. Right. Sorry... "

Tambah si gadis itu lagi, " Awak selalu tak pakai baju kemas2... Tak sikat rambut bila outing... ". " Awak selalu mintak saya yang bayarkan untuk dinner, padahal awak tuh lelaki ". " Walaupun awak ada kereta Ferrari, tapi tak pernah basuh... tak hingin saya nak naik... ". " Awak cakap nak kahwin dengan saya, tapi awak tak pernah nak ambil tahu tentang keluarga saya, mak ayah sya okey ke x ? Adik beradik saya ada berapa ramai ? Saya ni anak sulung ke bongsu... ". " Sorry Gay, my answer in No... "

Ouchh... Pedih hati si pemuda itu... Arghh... kejamnya si gadis itu... Sungguh lazer mulutnya... Si gadis pujaannya tak dapat dimiliki... Perasaannya kini ibarat kaca yang pecah berderai... Tak dapat dicantum lagi... Mahu saja si pemuda itu terjun bangunan... setinggi 16 tingkat pun jadilah....

Lalu, kerana dikuasai oleh perasaan kekecewaan yang sangat melampau... Si pemuda telah mengambil pisau... dan menghiriskan pergelangan lengannya...
Oleh sebab itu, dia telah kehilangan darah yang sangat banyak... lebih 500 mL... lalu pengsan...

MEQ

A - What is the type of cardiovascular shock that faced by GAy ?
B - State immediate cardiovascular changes that occur due to rapid loss of blood.
C - Describe the compensatory processes that occur to maintain effective cardiac output and blood pressure.

D - Jika si pemuda itu meninggal, adakah dia masih boleh dikebumikan secara ISlam ?
Nyatakan hujah.





Akhir kalam, satu pepatah cukup untuk mengkonklusikan cerita ini...

Kuman di seberang nampak, gajah depan mata tak nampak.

So, think again and think positive...

Kita punya kelemahan, orang lain juga sama... Kita tak akan pernah menjadi lebih kuat atau berjaya kerana mengenal pasti kelemahan orang lain... Sedangkan kita sendiri tak kenal kekuatan dan kelemahan diri kita sendiri.

All the best for the last paper guys...

Salam...

7 comments:

Anonymous said...

yup kita tetap kebumi dia cara Islam!!

Anonymous said...

ohh lupa berkenaan hujah...sekiranya dia turun bangunan tuh...kita yg masih hidup ini tidak tahu disaat dia diatas dan jatuh itu, niat nya berubah atau tidk..oleh itu kita mesti bersangka baik dgn melihatnya dr pelbagai sudut...boleh rujuk dan teruskan cetusan minda..
walaubagaimana pun terdapat beberapa hadith yg mengatakan pendirectan ketidak redhaan Allah dgn membunuh diri dgn cara2 yg telah di sampaikan oleh editor blog..perbhasan ulama sgt bnyk, sehingga meliputi bom berani mati..ayuh mencari..WallahA'lam

eman_masri said...

thanx for sharing... maybe jugak tyme dia kerat tgn tuh... die dh jadi gila... hilang kewarasan...

zT said...
This comment has been removed by the author.
zT said...

salam pembuka bicara

berdasarkan fakta yang diterima dari Dr. HairulHisyam, kalu kerat pergelangan tangan, selagi tak kena radial artery insyaallah tak mati..sebab most of structures yg ad kat pegelangan tangan tu hanyalah tendon2 flexor dan extensor..

eman_masri said...

yeah zati, as expected from a future doc...

the truth is... mengerat urat darah di pergelangan tangan hanya tahap melukakan...

Bukan tahap membahayakan diri...

menyeksa diri dan meraih simpati semata2....

Anonymous said...

http://theunutterablebeautyofphrases.wordpress.com/2010/01/26/hukum-bunuh-diri-dan-menyembahyangkan-jenazahnya/

http://konsultasi.wordpress.com/2007/09/14/menyolati-jenazah-orang-yang-mati-bunuh-diri/

ini boleh menjadi rujukan yg baik
selebihnya..kita teruskan mencari..ingat hukum sesuatu kebanyakannya mempunyai pendapat pelbagai ulama...so we have to keep on cari so kita x terus melabel n mengred..serta bermacam..
WallahA'alam