Kegilaan Ini Harus Dihentikan !!!



Salam...

Atas dasar ingin mengingatkan... dan deria rasa untuk menegur...

Sejak akhir2 ini, terdapat banyak drama bersiri seram... bertemakan hantu...

Anak Betong, Nenek kebaya ( Ok skit) dan yang paling baru ialah Penunggu Gunung Raya.

Dan sekarang jalan ceritanya adalah sama dan mudah, keluarga Ustaz yang alim... bertempur dengan golongan iblis si laknat... dan Happy ending story...

Ada orang mengatakan, " Eloklah la tuh, agar kita sentiasa berwaspada dengan syaitan2 ni ".

Jawapannya : " K. H. K. !! " ( mengandungi kata2 kesat )

Benar ! Syaitan dan iblis bersumpah untuk memesongkan aqidah umat manusia dari jalan agama Allah s.w.t yakni Islam.

Tapi...

Masalahnya sekarang, untuk merealisasikan tema hantu itu, supaya lebih banyak aksi2... maka ilmu silat... lastik-melastik... menabur kacang dipersembahkan. Syaitan vs Manusia hand-to-hand combat... Bapak best... Mike Tyson ngan Muhammad Ali dapat markah lebih sey...

Petua kemenangan Mohd Ali : " Move like Butterfly, Sting like bee ".

Persoalan timbul : Syaitan lawan manusia secara realitinya dan praktikalnya dengan IMAN atau by fist... Best la kalau dapat balun syaitan hari2... Kalau syaitan dekat... Lastik ngan batu... Persis melontar Jamrah la plak... Fuh, inilah yang dinamakan Fuyyo !!! So, konklusinya, drama2 hantu ini tak praktikal dalam kehidupan kita seharian sebagai Muslim mahupun Melayu...

Hujah saya yang kedua Yang Dipertua, amat teruk dan huduh lah boleh dikatakan cara penyampaian mesej drama hantu ini.

Atas dasar ingin menarik perhatian penonton, banyak scene2 yang tak patut ditunjukkan... Mempamerkan UNSUR2 SYIRIK YANG KETERLALUAN... Direct kepada cerita PGR.

Contohnya : Si pelakon melakonkan, " Ok2, aku give up, aku sembah ko... " (Seriusly, inilah skrip paling bangang pernah aku dengar !! )

Memakan usus2 manusia seperti haiwan...

Ada orang cakap : " Eh... Takpe lah... BERlakon je sey... Ape kecoh2 nie ?... Jumud betul... "

Jawapannya : " K.H.K, Siapa yang jumud sebenarnya ?? .

Persoalan yang sepatutnya timbul ialah, APA SIGNIFICANTNYA scene2 berkenaan... ??

Baik budak bawah umur mahupun dewasa akan tergugat aqidahnya... yang menonton lah...

" Eh... eh... Tu silap ibubapa yang tak jaga anak2 mereka... bukan salah kami sang pembuat filem nih... "

Balasnya : " K.H.K !! " Sekali lagi.

Ada pepatah mengatakan bukan silap orang yang menonton, tapi silap orang yang buat filem/drama.

Analoginya ialah, korang gali lubang besar2 tengah jalan... Pastu bila ada orang yang jatuh... korang salahkan yang jatuh tuh x tengok guna mata... Habis kalau yang buta ape kes plak ??? Pokoknya sekarang korang yang gatal tangan gali lubang... Korang bukan JKR...

Oh ! Aku agak panas, hampa, kecewa, marah dan geram kerana kurang sensitiviti para pengarah sekarang... Tempatan khususnya...

Kebanyakkan cerita/drama/filem yang ditayangkan agak stereotaip, yang paling sedih... tidak dapat membawa nilai2 murni dalam masyarakat, melainkan meninggalkan mereka dalam ketakutan dunia hantu. Apa nak jadi ni ? Dan apa yang dah jadi ?

Nur Kasih... Boleh diberi tabik hormat... Tapi banyak yang lain mengarut2...

Akhir kalam... Jon kita fikir baik2...
Kalau boleh boikot la cerita2 macam nih... Tiada faedah bahkan membawa musibah...

Kalau kita tak mengubahnya, siapa lagi ?

Ayuh, hentikan kegilaan ini !!!

Jangan lagi pandang belakang, ayuh maju ke depan... !!

Kita takkan menjadi mundur dengan meninggalkan dunia Hantu... 100% guaranteed !!!

p/s : Kepala H@%$#k Ko.

Tulisan ini adalah berlandaskan teguran dan atas dasar nasihat-menasihati... Bukan niat menghasut menjatuhkan maruah para pengarah sekalian ( kalau ada terbaca lah)...
Terkasar bahasa memang disengajakan... Sori, darah muda...

3 comments:

ifwah said...

saya sgt bersetuju dgn hujah2 anda..;p

eman_masri said...

eleh... Kak wah ar suke ngat nge cite2 hantu nie... Jangkit ke piya kekgi tuh... Duk kedoh molek2....

ifwah said...

hihi..tu dulu..
PGR tu hantu yg melampau..hihi.