Bila Trauma dah terubat...

Salam...

Alhamdulillah... Syukur tak terhingga... Kadang-kadang, tak terpikir di akal ini, bagaimana mungkin mampu lagi kita mendapat rezeki yang begitu mencurah-curah, datang dari pelbagai pintu, atas bawah depan belakang... Layakkah sebenarnya ?? Malu pula timbul di hati pada Tuhan yang Esa. Bukti Tuhan itu Maha Kaya, Maha Perkasa, Maha Adil, Maha Bijaksana.

Bagaimana nak membalas ? Tak terbalas sungguh. Sungguh tak terbalas. Tapi, takkan nak minta rezeki itu ditarik balik, sungguh tak munasabah mahupun munasarawak.

Jadi hamba yang bersyukur, bukan senang. Sebab manusia itu jika diberi nikmat, kemungkinan besar untuk melencong itu amatlah tinggi. Jika ditimpa musibah pula, bukan senang nak tenangkan diri, mencari ibrah di sebalik perkara yang terjadi.

Fizikal kalau dicederakan, mungkin lambat mungkin cepat, bergantung kepada rawatan yang diterima. Kalau emosi yang tercedera, uish... berat. Menangis berminggu-minggu pun ada. Menjadi Schizo pun ada. Traumanya perit. Tapi, kalau hati itu dekat dengan agama. InsyaAllah, cepatlah rawatannya.

Kadang-kadang terfikir, apa sangatlah menjadi doktor, ibarat menggali lubang dan berkubang di dalamnya. Menyusahkan diri sendiri. Tapi, bila aku fikir balik, kalau tak jadi doktor nak jadi ape lagi... Dah kita suka perkara itu, bersusah-susah la sedikit dahulu. Tambah-tambah pula, direstui oleh kedua orang tua, sejuk perut ibu mengandung kata orang. Tekad lah kali ini, apa nak jadi, jadilah. Semoga Allah memberkati perjuangan aku, dan aku tak menjadi manusia yang sombong dan angkuh, lupa akhirat bila graduasi kelak. Mulut sedap cakap, tangan masih malas nak bergerak. Ish... Ish... Ish...

p/s : Tahniah sahabat-sahabat... Peningkatan yang memberangsangkan, tapi kena ingat itu rezeki dari Allah, kalau DIA nak tarik, anytime, anywhere u know. :)

Pro Exam dalam 2 bulan lagi, ada cuti 4 bulan menanti. Negara mane aku nak jajah ni.

No comments: