...Aku punya Sebiji Kek....


Salam pembuka bicara...

Ada sesuatu perkara yang terjadi... yang mendorong aku mengepost untuk kali ini...

Sepertimana yang kita maklum... Memberi nasihat dan menegur kesilapan orang lain adalah sesuatu amalan yang sangat-sangat dituntut dalam Islam. Isi kandungan nasihat hendaklah bertepatan dengan apa yang disuruh dalam ajaran Islam...

Maka, jika nasihat itu bercanggah dengan Islam, wajib ditolak meskipun Si penasihat itu adalah ibu bapa darah daging sendiri...

Timbul persoalan sekarang... Mengapa ramai sangat orang zaman sekarang tidak mahu mendengar nasihat ?? Adakah kurang bilangan si penasihat ?? Sedangkan isi-isi nasihat adalah sangat-sangat bertepatan dengan ajaran Islam... Di manakah silapnya ???

Maka, dengan perumpamaan sebiji kek yang sedia maklum diketahui ramai akan kesedapannya... baik di timur dan barat... Aku akan cuba rungkaikan persoalan ini... Jika silap, harap tegur... akan kuterima dengan hati yang terbuka...

Al-kisah,

Ada seorang pembuat kek... dan ada satu RESEPI kek yang SERBA MAKLUM DIKETAHUI ramai akan kesedapan isinya...
RESipi bukan sebarang resepi, resepi turun dari kayangan, Sekali makan, aduh meresap ke dalam hati akan rasa enaknya...
dah la tuh, kek ini penuh dengan khasiat... Sekali makan panjang umur...

TAPIIIII...kan

TAK RAMAI yang BERKEINGINAN untuk mencubanya... Merasa nikmatnya... ( dan ramai beranggapan Kek indulgences di Secret Recipe lagi bagus)

KENAPA ???

MUNGKIN sekarang tiada pembuat kek yang handal untuk menghasilkan kek menurut resepi yang disediakan...

KENAPA ?? DI MANA SILAPNYA ??

Aku pun x tahu... GOD ONLY KNOWS.

Ermm. Mungkin...

1) Berkaitan dengan rupa bentuknya...

Maka pembuat kek yang BIJAK lagi PAKAR, akan menurut setiap instruction dalam resepi tuh...
Satu demi satu tanpa ada yang tertinggal, dan dihalusi setiap ingredientnya... AGAR terjamin mutu rasanya, khasiatnya sebagaimana dalam resepi... Perlu juga si pembuat kek merasa kek itu sendiri terlebih dahulu, adakah sempurna rasanya ?? Boleh dikomersialkan atau tidak...
TApi itu tak cukup, si pembuat kek harus juga menghiasi kek itu... Dengan hiasan yang pelbagai, yang menarik orang ramai untuk merasanya...

Perlu kepada si pembuat kek, untuk memperelok hiasan kek, hinggakan orang ramai tidak dapat menahan nafsu mereka untuk menjamah kek yang cantik itu, yang sedia maklum akan rasa nikmatnya dan khasiatnya... Hingga terdetik dalam hati orang ramai, " OH kek, ko memang menarik tertarik ko memang da bomb... RUGi aku kalau terlepas peluang nak merasa kek nih"

Persoalan timbul, " Bro, jangan menduga buku melalui kulitnya "...
Ya, benar... Tapi untuk memastikan kek itu laris bak pisang goreng... bentuknya haruslah cantik... kerana ramai orang suka benda yang cantik dan menarik... Hakikatnya memang sebegitu... Cantik dan Sedap barulah kombinasi yang mantap lagi ampuh... Kalau huduh, apa gunanya... tak gitu ???

2) Cara hidangan kek

Tatkala orang ramai beria-ia untuk merasa kek yang cantik itu, maka si pembuat kek perlu memotong-motong bahagian kek itu... Dengan potongan yang adil lagi saksama... Standard potongan adalah 12 bahagian untuk satu kek... tapi tak perlu skema dalam bilangan potongan...

Namun, perlu diingat, si pembuat kek harus melihat kepada orang yang hendak makan, maksudnya Dos kek haruslah berbeza...
Mengikut Keupayaan si pemakan kek... yang biasanya diukur secara kasar melalui saiz badan...
Sama ada Orang itu ada penyakit diabetes ke tak ??
atau Orang itu memang suka gila-gila kat kek, atau sekadar mahu mencuba rasa semata-mata ??

Jangan sesekali memberi satu biji kek terus sekaligus kepada si pemakan kek...
Takut-takut ada mudarat kepadanya, muntah-muntah... pening-pening... rasa muak... manalah tahu kan... nanti hilang terus rasa seleranya terhadap kek yang lazat itu... Sia-sia sahaja lah usaha si pembuat kek nanti...

Biarkan si pemakan kek mengunyah kek dengan perlahan-lahan... Jangan gelojoh kerana kek yang disediakan dengan baik akan tahan lama... Lambat expired... Bak kata pepatah, takkan lari gunung dikejar...

Biarlah lambat asal selamat... Yang penting, orang ramai dapat merasa kek itu sebanyak mungkin...

3) Suapan kek diselami rasa kasih sayang...

Kepada yang kurang upaya... tapi ingin dan perlu juga untuk merasa kek yang lazat itu... Maka si pembuat kek, haruslah berusaha dengan lebih keras...

Maksudnya... alangkah elok kalau si pembuat kek sendiri menyuapkan kek yang lazat itu ke dalam mulut si kurang upaya...
Wah, perlukan kesabaran dan komitmen yang tinggi sekali...
Bukan calang-calang pembuat kek yang mampu menyuapkan kek buatan sendiri ke mulut si orang kurang upaya...

Ada kalanya... Si kurang upaya akan enggan merasa kek itu... Menutup mulutnya dengan harapan si pembuat kek akan beredar pergi... Dan si kurang upaya tak perlu merasa kek yang sedap itu...

Namun, sebagai si pembuat kek yang berwibawa, jangan cepat menyerah kalah... ALang-alang menyeluk pekasam... Biar sampai ke pangkal lengan...

Pembuat kek haruslah sabar menangani karenah si kurang upaya... Kerana kek itu punya khasiat yang dahsyat, yang mungkin menyembuhkan penyakit si kurang upaya...

Si pembuat kek perlu selalu mengiklankan kek buatannya untuk si kurang upaya... Baik TV, radio, pamplets, internet... mahupun blog ???

Ya, itu menjadi cabaran kepada pembuat kek... Kerana dia perlu faham... Kek itu hak milik semua... Semua perlu merasanya... Kek itu bukan hak milik eksklusif si pembuat kek... tapi hak milik setiap insan yang punya deria rasa kurniaan Tuhan... By hook or by crook... Si pembuat kek harus memastikan orang ramai dapat merasa kek itu... Kerana tiada guna kek yang disimpan cantik dalam bekas pameran kek mahupun peti sejuk semata-mata...

4) Pakaian si pembuat kek ( Minor )

Si pembuat kek haruslah berpakaian seperti pembuat kek... Kemas segak bergaya... Cantik dipandang, enak ditoleh...

Tak la penting sangat pun, tapi sekurang-kurangnya, jangan sampai orang ramai menyampah tengok si pembuat kek... takut-takut akan terjejas la jualan kek nanti...




Fuhh... Dah panjang sangat nih...

Tapi aku harap kita semua terutamanya aku sendiri dapat mengambil pengajaran dalam kes pembuatan kek ini...

Kek yang aku ceritakan ini ibarat " CARA penyampaian nasihat itu sendiri ",

Maka resepinya bertunjangkan ajaran Islam yang sungguh cantik lagi indah ini...

Adapun Ingredientnya adalah nasihat-nasihat yang berkenaan... yang baik-baik... perkara yang hendak disampaikan kepada orang ramai...

Kesimpulannya, apa yang ingin aku katakan ialah...

Dengan penyampaian yang cantik, telus mulus lagi menarik, dengan isi-isi nasihat yang bertepatan dengan syariat Islam...

Barulah mudah nasihat-nasihat itu diterima dengan baik oleh orang ramai... Yang mungkin dapat menimbulkan rasa insaf dalam diri seseorang... Kerana natijah nasihat itu memberikan kebaikan kepada semua...
Dan kerana tabiat manusia yang sering lupa, Kita harus sentiasa saling nasihat-menasihati antara satu sama lain.... Dan dos nasihat itu berbeda-beda dari semasa ke semasa... Orang itu, dan orang ini... yang di situ atau yang di sana... DEPENDS... But still, NASIHAT ITU PERLU BERTERUSAN...

Jadi, siapa si pembuat kek itu ?? Legend kah dia ?? Who's this pokemon ?
Oh, Tidak sesekali... dia hanyalah insan biasa... yakni merujuk kepada kita semua...
Kitalah pembuat kek, dan kitalah juga si pemakan kek... By hook or by crook... Not by crocs...

Ayuh kita bersama-sama menjadi pembuat kek yang berwibawa... Jangan pula harapkan kek orang lain sahaja...

Jangan jadi seperti orang kurang upaya... menolak sesuatu yang bagus... walaupun setelah cuba disuap... Cubalah rasa kek dulu, tengok apa kesannya... Jangan mengelak secara membabi buta...

Selain itu, lupa nak bagitau... Hasil jualan dari kek ini malangnya tidak dapat diperoleh secara tunai... cash by cash... tapi dalam bentuk saham yang akan menggunung di suatu Hari kelak...

Last but not least, ingin diingatkan juga bahawa...
Kita hidup berkomuniti, Haruslah ada perasaan hormat dan rasa berukhuwah sesama kita...

Akhir kalam...

SEtiap yang baik itu, datang dari Allah swt... yang buruk itu kelemahan aku sendiri...

Kalau ada silap salah harap maafkan...

Salam... adios... Bon Voyage...

p/s : Aku suka kek indulgences S Recipe... Ais krim dalam tuh best siot...




KEK yang ditunggu-tunggu... HUAHUAHUA...

4 comments:

TiRaH(^-^) said...

salam..hmm..nmpknny pmilik blog nih x sbr2 nk tggu dpt makan kek wedding...anyway,jgn lupe jmput orang GANU KITE...

p/s:birthdy br nih xdpt kek chochlte indulges ke??

eman_masri said...

Kek indulgences + kek wedding... Semua itu x penting... hanya sekdar hiasan semata-mata... don't take it serious...

TiRaH(^-^) said...

makanan pnting untuk hidup...

Najmee said...

tp kan mang...probnye..
aku rse tyme wedding aku nnt aku
xnk ade kek kot.so...cane?hahaha.
just kidding.